Seizoensboom

Article Index

Huishoudelijke taken:

De huishoudelijke taken spelen in mijn opvatting ook een rol. Deze verrijken het spel van het kind, staan het kind toe om spontaan mee te helpen vanuit zijn mogelijkheden en geven zin aan zijn omgeving. Binnen kunnen de kinderen bijvoorbeeld kiezen om mee te helpen bij het tafeldekken rond lunchtijd, speelgoed opruimen en schoonmaken, kapot speelgoed of popjes repareren, kijken hoe ik speelgoed maak, stoffen wassen en eten klaar maken. Buiten kunnen ze vegen, de plantjes water geven, onkruid wieden, fruit of groente verzamelen uit de tuin, etc.

Dagritme en seizoenen
“Kinderen krijgen vertrouwen in de wereld doordat zij zich verbonden kunnen voelen met hun omgeving”
We leven met de seizoenen door bijvoorbeeld onder verschillende weersomstandigheden naar buiten te gaan en door binnen op de seizoenstafel zichtbaar te maken wat zich in de natuur afspeelt. We maken dankbaar gebruik van alle spelmaterialen die de natuur ons biedt en verwonderen ons buiten over alles wat groeit en bloeit.

Binnen het jaarritme treedt het kindje op verschillende manieren in contact met de 4 seizoenen, en daarbinnen de feesten en vieringen, zoals Pasen, Sinterklaas etc., die speciale momenten aangeven in het alledaagse leven van het kleine kind.

Ik gebruik een dag- en weekritme, maar bouw voldoende flexibiliteit in voor de tijden en individuele behoeftes van elk kind.

Tot slot is het voor mij ook belangrijk om te genieten van mijn meest karakteristieke eigenschap, en deze te kunnen delen, te weten: mijn liefde voor dans, Latijns-Amerikaanse muziek en ook mijn moedertaal, het Spaans. Daarom heb ik een didactische ruimte gemaakt, binnen het weekritme om deze zaken te delen met de kinderen, zodat zij zich ook kunnen voeden met deze aspecten.

De families met wie ik werk, ontvangen periodiek meer informatie met pedagogische aspecten, tips en meer details over wat we doen in elke periode van het jaar.

Back to Top